Digest

ISRM

Digest

ISRM očima cizince

V září 1997 navštívila CMC a Informační středisko pro rozvoj managementu (ISRM) v Čelákovicích paní Arden Mathesonová, ředitelka Management Resource Centre při Fakultě managementu na University of Calgary. Arden Mathesonová zde byla na 14 denní stáži, která byla organizována Grantem CIDA.

Během svého pobytu soustředila veškerý svůj zájem a aktivitu na manažerskou knihovnu a informační služby, poskytované právě touto knihovnou a ISRM. Vyměňovali jsme si zkušenosti a seznamovali se se všemi detaily týkajícími se využívání metod v poskytování informačních služeb. Navštívili jsme také společně i nejdůležitější manažerské knihovny a informační centra v Praze (např. CERGE, knihovna VŠE...)

Přestože jsou dva týdny málo na detailní proniknutí do všech rozdílů a tajů v poskytování informačního servisu, dospěli jsme k velmi zajímavým závěrům - máme velmi mnoho společných aktivit, cílů i problémů a proto i naše řešení mohou být do jisté míry podobná. A nejen to, vzniklo i nové přátelství, kterému díky moderní technice elektronické pošty nevadí ani vzdálenost mezi Kanadou a ČR.

Na závěr jsme paní Arden Mathesonovou požádali o rozhovor:

bulletJaké byly Vaše první dojmy z České republiky?

Česká republika je krásná země a Praha je naprosto úžasná - elegantní a přitom výstavná. Nikdy jsem si nepředstavovala, že je tak stará a malebná. Čelákovice je nádherně staromódní městečko - rušné, avšak zachovává si osobitost, která k malým městům patří. České manažerské centrum na mne udělalo ohromný dojem, zejména pak jeho provoz, vybavení a možnosti, které jako moderní ekonomická škola a školící středisko má.

bulletJiž přes 20 let pracujete jako ředitelka Management Resource Centre při Fakultě managementu na University of Calgary. Co se za toto období v knihovnách změnilo?

Za posledních 20 let se z knihoven skladujících knihy a lístkové katalogy stalo místo, které se s použitím techniky specializuje na rychlé vyhledávání informací v jakékoli podobě a odkudkoli. Výstup informací se přestěhoval na jednotlivé pracovní stoly a díky tomu, že technika postupuje tak rychle, se snažíme hledat stále nové způsoby, jak podporovat nepřetržité vzdělávání osob v každém věku.

bulletJak učíte studenty využívat informační zdroje?

Pořádáme kursy obsluhy všech našich zdrojů pro skupinky studentů a pro jednotlivce. V jejich rámci poskytujeme studentům na požádání odbornou pomoc s vyhledáváním, novým uživatelům poskytujeme úplné nebo částečné školení a pořádáme přednášky o jednotlivých možnostech využití informačních zdrojů a o různých projektech.

bulletJak studenti využívají informační zdroje v tištěné a v elektronické podobě?

V současnosti dávají posluchači při studiu přednost technice. Využívají rejstříky a úplné databáze na CD-ROM a tak rychle vyhledávají články a dokumenty; v současné době využívají jako první možnost a zdroj informací o jakémkoli námětu sítě Internet. Encyklopedické knihy jsou využívány pouze v těch případech, kdy není dostupný elektronický zdroj a ostatní knihy jsou využívány pouze hluboké studium, základní a doplňkové informace.

bulletJak by měly být informační služby financovány? Můžete v tomto směru něco doporučit?

Vybíráme poplatky za obsluhu pouze u pořizování fotokopií a u půjčování výtisků (meziknihovní výpůjčky). Většina prostředků na Management Resource Centre při University of Calgary pochází od Fakulty, od univerzity a nakonec ze státních prostředků.

bulletJak využívají vedoucí pracovníci získané informace při své práci?

Vedoucí potřebují informace proto, aby se udržovali v kontaktu se současným vývojem a se změnami ve svém oboru. Informace někdy mohou vedoucího udržet na předním místě v hospodářské soutěži, dát podněty ke změnám a novým nápadům.

bulletMohla byste srovnat úroveň vybavení a služeb vaší a naší knihovny?

Management Resource Centre má v budově rozmístěno 10 počítačů, které jsou vzájemně propojeny. Studenti mají přístup ke všem databázím a spřaženým knižním katalogům z pracovišť v knihovně a z počítačových laboratoří. Velké množství našich elektronických zdrojů je studentům přístupno z jejich domova. Personál je školen tak, aby mohl podat informaci a odbornou odpověď na otázky v rozmezí 30 vteřin až 30 minut. Naším hlavním cílem je služba veřejnosti.

bulletJaký zážitek během návštěvy ISRM vás nejvíce potěšil?

Největší radost mi udělalo přátelské chování a ochota zdejších lidí. Děkuji všem, kteří mi během mého pobytu poskytovali informace. ISRM má zajímavé poslání a jistě i zajímavou budoucnost.

bulletDěkuji za rozhovor.

Šárka Drahokoupilová

ISRM - Informační středisko pro rozvoj managementu  

CERGE - Centrum pro ekonomický výzkum a postgraduální vzdělání University Karlovy   

VŠE - Vysoká škola ekonomická  



Logo STUDIO aha! Grafický design 
© 2000-2001 Studio aha!

Provoz serveru a aktualizace Albertina icome Praha s.r.o.
Všechna práva vyhrazena. Aktualizace 18.05.2004

[CNW:Counter]